Theoretical Views on the Role of Education as a Factor of Stratification

  • Liudmyla Lipich National Transport University of Kyiv, 1, Str. Omelyanovich - Pavlenko, Kyiv, 01010, Ukraine, lipich_lm@ukr.net http://orcid.org/0000-0003-3821-9537
Keywords: institute of education, stratification, social functions of education, functional education, socialization, dialectical approach, structural and functional approach

Abstract

The article analyzes the conceptual and theoretical views on the role of educationofthe classics of sociological thought, draws attention to the methodology of studying the problem.It is noted that education in the theoretical heritage of sociologists is considered to be one of the factors of reproduction of the social structure of society. It is emphasized that the rethinking of the theoretical heritage as to the role of education in society is important for the analysis of the processes taking place in modern society. It is argued that the sociological approach allows to see that the system of education is directly dependent on the historical type of social structures, which determines its priority in sociological research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmyla Lipich, National Transport University of Kyiv, 1, Str. Omelyanovich - Pavlenko, Kyiv, 01010, Ukraine, lipich_lm@ukr.net

PhD of Philosophy, Associate Professor, Department of Philosophy and Pedagogy

References

Бурдье П. Воспроизводство: элементы теории системы образования / Пьер Бурдье, Жан-Клод Пассрон ; [пер. с франц. Н. А. Шматко]. – М.: Просвещение, 2007. – 267 с.

Злобіна О. Г. Модернізація системи вищої освіти в Україні і Болонський процес / І. Е. Бекешкіна, О. Г.Злобіна // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства; зб. наук. праць. – Вип.18. – Х., 2012. – С.393–399.

Нечитайло И. С. Изменение общества через изменение образования: иллюзия или реальность? / Ирина Сергеевна Нечитайло [Монография].– Харьков: Изд-во НУА, 2015 – 552 с.

Ніколаєнко Л. Г. Соціальна структура знання (Полемічні нотатки) / Леонід Григорович Ніколаєнко; [Монографія].– К.: ДАКККіМ, 2004. – 250 с.

Оксамитна С. М. Експансія вищої освіти та нерівність освітніх / С. М. Оксамитна // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2014. – № 4. – С. 6-13. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2014_4_3 6. uk.worldwidedictionary.org. Словники української мови онлайн [Електронний ресурс] //–Режим доступу: https://uk.worldwidedictionary.org/%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80

Джери Д. Большой толковый социологический словарь: в 2-х томах: / Д. Джери, Дж. Джери, [пер. с англ. Н. Н. Марчук]. – М.: АСТ, Вече 1999. Т.2 – 1999 – 528с.

Галузеві соціології в умовах глобальних змін і суспільних трансформацій: [зб. наук. статей до 25-річчя кафедри галузевої соціології КНУ імені Тараса Шевченка / упорядк. А. О. Петренко-Лисак, В. В. Чепак (вип. ред.). – К.: Каравела, 2017. – 308 с.

Гавриленко І.М., Скідін О. Л. Соціологія освіти / Іван Миколайович Гавриленко, Олег Леонідович Скідін – Запоріжжя: Видавництво «ЭТТА-ПРЕСС», 1998. – 396 с.

Смелзер Н. Социология. / Нейл Смелзер [пер. с англ.].– М.: Феникс,1994.– 688 с. 11. Осипов Г. В История социологии в Западной Европе и США / Г. В. Осипов [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //www.gumer.info/bibliotek_Buks/Sociolog/Osipov/09.php

Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. / Питирим Сорокин [общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Соломонов: пер. с англ.]. – М.: Политиздат, 1992. – 543 с.

Николаенко В. Л. Социология культуры: краткий словарь / В. Л. Николаенко, Л. Г. Николаенко. – К.: ИПК ГСЗУ, 2011. – 577 с.

Гіденс Е. Соціологія. /Ентоні Гіденс; [В. Шовкун, А. Олійник: Український переклад].– К.: Основи, 1999. – 726 с.

Ніколаєнко Л. Г. Методи соціологічного пояснення // Леонід Григорович Ніколаєнко; [Монографія].– К.: ДАКККіМ, 2006. – 200 с.
Published
2018-02-23
How to Cite
Lipich, L. (2018). Theoretical Views on the Role of Education as a Factor of Stratification. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 297-303. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10269
Section
Researches of the Problems of Youth and Education