The problems and prospects of the Ukrainian school in the context of inclusive education development

  • О. В. Колесникова
Keywords: comprehensive school, process of inclusion, problems, a child with special educational needs

Abstract

Based on the administration experience of the educational establishment and the results of research as to the inclusive practices in the mainstream schools, the five key problems are identified. This problem resolution will define the prospects of the Ukrainian school development in the aspect of realization of rights of all the children for quality education by their domicile, in particular, of the disabled or having special needs. The problem resolution is a happy child and successful future of the Ukrainian society. Neglecting the problems leads to the lack of the conditions for the development of sociability of a child with special educational needs and absence of the prospects for the healthy development of the Ukrainian society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алла Бойко: наукові, навчальні й моральні уроки [Текст]: Наукова педагогічна школа / [Упоряд. Л.А. Семеновська, А.В. Хоменко, В.М. Мокляк]; ПДПУ ім. В.Г. Короленка. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2009.– 416 с.

Дитина з освітніми потребами: медичні та психолого-педагогічні аспекти розвитку, навчання і виховання: навч. -метод. посібник / Бойчук Ю.Д., Сіліна Г.О. та ін. [За заг. ред. Покроєвої Л.Д.]. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, Видавництво «Точка», 2014. – 292 с.

Інклюзивна освіта. Посібник для батьків. Досвід Канади: посіб. – К. : ТОВ «Фірма «Есе», 2013. – 120 с., с. 88

Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: практ. посіб. / [Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві]; пер. з англ. – К. : – СПД – ФО Парашин І. С., 2010 – 296 с.

Колесникова О.В. Аналіз ресурсного забезпечення та реальних можливостей загальноосвітнього навчального закладу як необхідна умова запровадження інклюзивного навчання / О.В. Колесникова // Молодь в умовах нової соціальної перспективи: Збірка наукових праць. – Випуск 14. – Част.1. – Київ, 20 – 21 березня 2012 року. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 277-282.

Колесникова О.В. Соціальна, соціально-педагогічна і психологічна робота в школі: оглядовий аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду: [науково-методичні матеріали] / О.В. Колесникова / [ред. І.М. Трубавіної]. – Харків: ТОВ «Славена». – 2010. – 136 с.

Рассказова О.І. Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти. Теорія та технологія: монографія / О.І. Рассказова. – Х. : ФОП Шейніна О.В., 2012. – 468 с. – бібліогр.: с. – 422 - 465.
Published
2016-03-16
How to Cite
Колесникова, О. В. (2016). The problems and prospects of the Ukrainian school in the context of inclusive education development. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (5), 44-47. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/5328
Section
SOCIAL PROBLEMS IN SOCIETY