Psychological correlates of gender identity in early adulthood

  • Тамара Василівна Говорун професор кафедри психології Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
  • Оксана Михайлівна Кікінежді завідувач кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка
Keywords: egalitarian values, ambivalence of consciousness, gender role, gender stereotypes, patriarchy, self-realization, gender bias, sex roles identity, values

Abstract

The article deals with the psychological mechanisms of personal self-determination of the Ukrainian students (youth) in modern controversial system of traditional / patriarchal and egalitarian / democratic coordinates from the position of gender methodology. The psychological model of sex-role identification is suggested. Social and educational factors and personal determinants of personalization of gender “I” are summarized.

The social construction of gender in youth environment is determined by gender space of contemporary society, it is characterized by double contradiction: on the one hand, a partial solution of the ways of establishment of formal equality and appellation to the natural function of women, on the other hand - new, alternative system of gender relations based on the principle “equality in difference”, tendency of equal rights and opportunities for self-realization of young men and women as unique subjects of socio-historical event. On the background of “total social transformation” girl-students often express liberal installations, support more equitable devision of family roles, look for equal opportunities for self-realization. These tendencies allow to increase subjective potential, identify psychological prospects for future life creativity of young women as a way to overcome usual stereotypes,  that demonstrates the need of the development and implementation of gender specific ideological system of knowledge and practices, relevant to psychological principles of parity and self realization of sexes.

Prospects of further study on gender social construction among students, ways of egalitarian formation of personality are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Тамара Василівна Говорун, професор кафедри психології Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
професор кафедри психології Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Оксана Михайлівна Кікінежді, завідувач кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка
завідувач кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

References

Bem S. Sex-role adaptability: One consequence of psychological androgyny. Journal of Personality and Social Psychology, 1975, No. 31, p. 634-643.

Eagly A. H. Explaining sex differences in social behavior : A meta-analytic perspective [Special issue]. A. H. Eagly, W. E. Wood. Personality and Social Psychology Bulletin, 1991, No. 17, p. 306-315.

Erikson E. N. The problem of identity. Amer. Psychoanalyst. Assn, 1956, V.4, p. 56-121.

Hofstede G. Masculinity and Feminity: The Taboo Dimension of National Cultures. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1998, 238 p.

Hyde J.-Sh. Half the Human Experience: The Psychology of Women. Lexington–Massachusetts–Toronto: D. C. Heath and Company, 1991, p. 475.

Leary V.E. Some attitudinal barriers to occupational aspirations in women. Psychol. Bull, 1974, No. 81, p. 809-826.

Maccoby E. E., Jacklin C. N. The Psychology of Sex Differences. Stanford. CA: Stanford University Press, 1974, p. 391.

Marcia J.E. Friedman M.L. Identity in adolescence: handbook of adolescent psychology. Ego identity status in college women, 1970, V. 38, N 2, p. 249-268.

Mischel W. Sex typing and socialization. In: P. H. Mussen (Eds.) Carmichael’s handbook of child psychology. New York: Wiley, 1970, Vol. 2, p. 3-72.

Parsons T., Bales R. Family, Socialization and Interaction Process. Londоn, 1956.

Rokeach M. Beliefs attitudes and values. 1968.

Говорун Т., Кікінежді О. Ґендерна психологія. Київ: Академія, 2004, 308 с.

Ґендерні дослідження: прикладні аспекти. В.П. Кравець, Т.В. Говорун, О.М. Кікінежді та ін.; за наук. ред. В.П. Кравця. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013, 400 с.

Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011, 400 c.

Кіммель М. Ґендероване суспільство. Київ: Сфера, 2003, 490 с.

Кон И. С. Социологическая психология. Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО “МОДЭК”, 1999.

Кочарян А.С. Личность и половая роль: симптомокомплекс маскулинности-феминности в норме и патологии. Харьков: Основа, 1996, 127 с.

Кун М., Маркпартленд Т. Эмпирическое исследование установок личности на себя. Современная зарубежная социальная психология. Под ред. Г.М. Андреевой, Н. Н. Богомоловой, Л. А. Петровской. М., 1984.

Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. Київ: ТОВ “КММ”, 2006, 240 c.

Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Евразия, 1999, 478 с.

Мид М. Культура и мир детства. Москва: Наука, 1988, 429 с.

Полоролевая психология: коллективная монография / А.С.Кочарян, М.Е.Жидко, Н.Н.Терещенко, Е.В.Фролова ; под ред. доктора психологических наук, профессора А.С.Кочаряна.- Х.: ХНУ имени В.Н.Каразина, 2015, 236 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва: “Универс”, 1994, 479 с.

Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Москва: Издательство АН СССР, 1957, 328 с.

Cited
How to Cite
Говорун, Т. В., & Кікінежді, О. М. (1). Psychological correlates of gender identity in early adulthood. Psychological Counseling and Psychotherapy, 2(6), 82-92. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2016-6-07
Section
GENDER PSYCHOLOGY AND PSYCHOTHERAPY