Linguistic characteristics of a scientific lecture as the basis of teaching listening.

  • Н. В. Ушакова
Keywords: foreign students, initial stage of language training, language teaching methods, lecture, linguistic characteristics, scientific style of speech.

Abstract

The article is devoted to the consideration of linguistic features of the text of a scientific lecture. These peculiarities act as the basis of developing teaching methods for training listening of scientific texts to foreign students at the initial stage of learning Russian as a foreign language. In particular, specific phenomena of vocabulary, morphology, syntax and phonetics, which form invariant linguistic signs of a scientific lecture, have been revealed.

Current, general scientific and specific – main and narrow-purpose words in the lexical filling of the scientific text are distinguished in the article. It is outlined that specific linguistic phenomena contain lexical unambiguity, common use of lexical units in the specific meaning for this style of speech, partial desemantization of verbs, etc. The optionality of morphological categories and forms, stipulated by the scientific subjects, objective, summarizing, expressly logical character of the statement, is examined by the author. It is noted that the scientific style of speech is characterized by the use of word forms and categories, which aren’t distinctive features of a literary language, the enlarged use of nouns, the highest frequency of the word forms usage in a genitive case, restrictive functions of the categories of verbs, common use of connecting language means. The author emphasizes that the generalizing and abstract character of the scientific text causes deagentivity of the statement and the common use of the nominalized structures. It is also pointed out that the scientific text is complicated by homogeneous parts of the sentence, participle and adverbial participle turns. The word order promotes consistency and compatibility of the statement. Intonation is considered as an invariant component of linguistic features of the scientific lecture, which serves for the division of semantic centres of the statement, communicatively equivalent information, speech segmentation. It is claimed that a variable component is special vocabulary defined by the content of a certain discipline. The author concludes that the basis for elaborating the model of training listening is invariant components of scientific lectures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Азимов Э.Г. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. – СПб : Златоуст, 1999. – 472 с.

Аросева Т.Е. Пособие по научному стилю речи для студентов-иностранцев подготовительных факультетов вузов. Основной курс (технический профиль) / Т.Е. Аросева, Л.Г. Рогова, Н.Ф. Сафьянова. – Харьков : ХГАДТУ, 1998. – 256 с.

Балыхина Т.М. Учимся общению: учебный курс русского языка и культуры речи для учащихся высших учебных заведений России / Т.М. Балыхина, М.В. Лысякова, М.А. Рыбаков. – М. : Изд-во РУДН, 2004. – 488 с.

Бондарь А.М. Физика: методические указания для студентов-иностранцев подготовительного факультета / А.М. Бондарь, М.А. Чекарев, В.В. Троицкая. – Харьков : Изд-во ХГУ, 1990. – 126 с.

Гришило В. Логичность как коммуникативное качество научного стиля речи / В. Гришило // Науково-методичні проблеми мовної підготовки іноземних студентів : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 16–17 квітня 2015 р., Національний авіаційний університет / за заг. ред. М.М. Бондарчук, І.В. Жогіної.) – К. : НАУ, 2015. – С. 22–24.

Копыткова Т.Г. Кругозор : учеб. пособие по научному стилю речи для иностранных учащихся подготовительных факультетов (медико-биологический профиль) // Т.Г. Копыткова, В.В. Рубцова. – Харьков : ХНАДУ, 2006. – 183 с.

Лаптева О.А. Как ученые говорят / О.А. Лаптева // Русская речь. – 1995. – № 3. – С. 51–56.

Лариохина Н.М. Вопросы синтаксиса научного стиля речи / Н.М. Лариохина. – М. : Рус. яз., 1979. – 240 с.

Методические рекомендации и задания по русскому языку для студентов-иностранцев 1 курса механико-математического факультета / [сост. Н.В. Пиротти, Е.Л. Пиротти, Н.И. Ушакова и др.]. – Харьков : ХГУ, 1987. – 55 с.

Метс Н.А. Структура научного текста и обучение монологической речи / Н.А. Метс, О.Д. Митрофанова, Т.Б. Одинцова. – М. : Рус. яз., 1981. – 141 с.

Митрофанова О.Д. Научный стиль речи: проблемы обучения / О.Д. Митрофанова. – [2-е изд., перераб. и доп.]. (Библиотека преподавателя русского языка как иностранного). – М. : Рус. яз., 1985. – 128 с.

Основы научной речи : учеб. пособие для студ. нефилол. высш. учеб. заведений / [Н.А. Буре, М.В. Быстрых, С.А. Вишнякова и др.] ; под. ред. В.В. Химика, Л.Б. Волковой. – СПб. : Філол. фак-т СПбГУ. – М. : Изд. центр «Академия», 2003. – 272 с.

Пособие по научному стилю речи для подготовительных факультетов вузов СССР. Медико-биологический профиль / [Л.А. Колотилина, И.А. Борзова, Л.П. Донскова и др.]. – М. : Рус. яз., 1987. – 232 с.

Скорикова Т.П. Функциональные возможности интонационного оформления словосочетаний в устном научном тексте и их методическая интерпретация / Т.П. Скорикова // Русский язык в нефилологическом вузе (синтаксическая основа обучения языку специальности) : сб. ст. / [под ред. О.А. Лаптевой]. – М. : Рус. яз., 1985. – С. 100–109.
Published
2017-03-31
How to Cite
Ушакова, Н. В. (2017). Linguistic characteristics of a scientific lecture as the basis of teaching listening. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (29), 135-147. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/8110