Franchising as an effective form of management in hotel industry

Keywords: franchising, franchise agreement, hotel chains

Abstract

The paper studies the creation and development of the hotel business in a franchise agreement. The authors review the history and successful experience of the use of franchising in different countries, including the US, Canada, Japan, South Korea and Brazil. The experience of these countries shows that franchising is a form of business, which in practice has proven to be highly effective as a general in the provision of services and in the hotel industry in particular. The authors carry out comparative analyse of the enterprise and independent hotel operating chains (networks) and noted that allows hotel chains to advance into the world market of hotel services high service standards as well as contribute to the maintenance of hotel service tourists. Also the article examines experience of international hotel chains owned by the US: chain of luxury such as «Hyatt», «Hilton», «West Inn» and chain class – «Holiday Inn», «Marriott», «Ramada» . Also the activity «ACCOR», «Club Meditrans» (France), «Transthouse Fort» (the United Kingdom), «Salt Group» (Spain).

The article stidies features and benefits of the operation of hotel chains, operating on a franchise agreement; it concludes that the system of hotel enterprises promotes competitiveness and the creation of a number of advantages that enable hotels to improve the quality of hotel services and adhere to high standards of quality hotel services provided; the article diversifies services

Downloads

Download data is not yet available.

References

Арбузова И. Ю. Организация обслуживания в гостиницах и туристских комплексах / И. Ю. Арбузова М. : Альфа_М, – 2011. – 561 с.

Байлик С. І. Готельне господарство. Організація, управління, обслуговування/ С. І. Байлик. – : К.: ВІРА, 2012. – С. 76.

Ван Дер Ваген Л. Гостиничный бізнес / Линн Ван Дер Ваген.–Ростов н/Д : Феникс, 2010. – С. 67.

Договір франчайзингу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://shpargalka.org.ua/r/0/624.html.

Мунін Г. Б. Франчайзинг у готельно-ресторанному бізнесі / Г. Б. Мунін, Ю. О. Карягін, А. С. Артеменко, Ю. В. Кошиль. – К. : Кондор, 2008. – 370 с.

Нечепуренко С. О. Ефективність франчайзингу як форми ведення бізнесу / С. О. Нечепуренко. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/733/1/28.pdf

Пивоваров М. Г. Франчайзинг та перспективи його розвитку / М. Г. Пивоваров, О. О. Саблін // Держава та регіони: серія Економіка та підприємництво. – 2006. – №2. – С. 192-195.

Подлепіна П. О. Функціонування готельного господарства України в контексті сучасних тенденцій розвитку економіки / П. О. Подлепіна // Туризм і гостинність в Україні: стан, проблеми, тенденції, перспективи розвитку : матер. І Міжнар. наук-практич. конф. – Черкаси : Брама–Україна, 2012. – 640 с.

Татарінов В. С. Франчайзинг як шлях розвитку міжнародних господарських зв’язків / В. С. Татарінов. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.abookz.com/book_244_page_2.

Hoy F., Sranworth J. Franchising: International Perspective. / Frank Hoy, Jhon Sranworth – London and New York: Taylor & Francis Group, 2003. – 257 p.

Maitland І. Franchising – A Practical Guide for Franchisors and Franchisees / Ian Maitland. / – Mercury, 1991 – Franchises (Retail trade) – 182 pages.

Mendelsohn M. The Guide to Franchising (5th ed.) / M. Mendelsohn. – Oxford: Pergamon Press, 1996.

International Franchise Association. – [Electronic resourse]. – Access mode : http://www.franchise.org/.
Cited
How to Cite
Danko, N., & Novikova, V. (1). Franchising as an effective form of management in hotel industry. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (5), 138-141. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/6633