LOW-BUDGET FORMS AND METHODS OF E-COMMERCE IN UKRAINE

  • Ю. Г. Брославский Head of the Internet resource of commercial orientation (Kyiv)
  • В. Н. Данич Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Central Avenue, 59 A, Sieverodonets'k, Luhans'ka oblast, 93400, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6147-2309
Keywords: e-commerce, low-budget marketing, online shop

Abstract

The paper provides an overview of global trends in e-commerce, analyzes the condition of the Ukrainian market and identifies its problems. In Ukraine there is an infrastructure conglomerate including logistics, educational, financial and other clusters aiming at intensification of the motion process of e-commerce-product to the end consumer. At the same time, industry standards are set by a limited number of giant companies. The problems of developing low-budget projects that have the potential of mass employment multiplication in e-commerce and can substantially reduce unemployment are of no interest to both the state and the commercial sector. The present study shows the relevance and development possibilities of a low-budget segment of e-commerce in the country's economic development. The development of Ukrainian e-commerce-Market is held under the stimulating influence of global trends in the proliferation of information technology and yet it is constrained by a number of factors: the imperfection of the legislative framework, insufficient development of cross-border trade and low-budget projects in e-commerce. The findings of the paper demonstrate the effectiveness and availability of low-budget and mass forms of e-commerce, show the main methods and tools as well as the role of government and international grant programs in the development of low-budget forms of electronic commerce. The paper presents a universal module scheme, which can be used as a basis for building an extensive system to work out a low-budget commercial project. The results of analysis of the existing thematic resource of commercial orientation enable to offer a universal module scheme for development and administration of a low-budget website with the ability to scale to the needs in a particular area of e-commerce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Закон України «Про електронну комерцію». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 45, ст. 410 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/675-19

2. Cтратегический национальный проект «Инновационная Украина». Март 2014. Открытое письмо [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.slideshare.net/YevgenSysoyev/ss-32699882

3. Пергаменщик М. Новый закон об e-commerce: юридические нюансы. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://ain.ua/2015/09/14/603318

4. Євтушенко Д. Д. Електронний бізнес, електронна комерція, Інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять [Електронний ресурс]. / Д. Д. Євтушенко Режим доступу : http://www.business-inform.net/pdf/2014/8_0/184_188.pdf

5. Одарченко А. М. Особливості електронної комерції та перспективи її розвитку в Україні / А. М. Одарченко, К. В. Сподар // Бізнес Інформ. – 2015. – № 1. – C. 342–346.

6. Тардаскіна Т.М. Електронна комерція : навчальний посібник / Т. М. Тардаскіна, Є. М. Стрельчук, Ю. В. Терешко – Одеса: ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2011. – C. 104–107.

7. Філіппова Л. Л. Електронна комерція: за і проти / Л. Л. Філіппова // Вісник Нац. техн. ун-ту ХПІ. –Х. : НТУ «ХПІ». – 2013. – № 44 (1017). – С. 58–65.

8. Ховрак І. В. Електронна комерція в Україні: переваги та недоліки / І. В. Ховрак // Економіка. Фінанси. Право. – 2013. – № 4. – С. 16–20.

9. Украинская ассоциация директ маркетинга. Исследование рынка электронной коммерции по итогам 2014 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.uadm.com.ua/wp-content/uploads/2015/07/e-commerce-.pdf

10. Global Retail E-Commerce Keeps On Clicking. The 2015 Global Retail E-Commerce Index™ [Electronic resource]. – Way of access : https://www.atkearney.com/consumer-products-retail/e-commerce-index/full-report/-/asset_publisher/87xbENNHPZ3D/content/global-retail-e-commerce-keeps-on-clicking/10192

11. Дубенська О. E-commerce в Україні: розвиток попри кризу. [Електронний ресурс]. / О. Дубенська – Режим доступу : http://www.epravda.com.ua/publications/2015/10/27/564857/

12. Филатова Е. Рынок электронной коммерции в Украине развивается – MasterCard [Электронный ресурс]. / Е. Филатова – Режим доступа : http://psm7.com/rynok-elektronnoj-kommercii-v-ukraine-razvivaetsya-mastercard.html

13. Компанія ТОВ «Тейлор Нельсон Софрез Україна» (TNS в Україні) Рейтинг популярних сайтів за березень 2016: Facebook.com повернувся на свою позицію [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://tns-ua.com/news/reyting-populyarnih-saytiv-za-berezen

14. Ежегодная конференция и выставка «Бизнес интернет-магазинов». [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://events.owox.ua/conf/2015/

15. Ассоциация Ритейлеров Украины. Итоги E-commerce Awards 2016: Rozetka.ua – лучший интернет-магазин, прорыв года – ModnaKasta. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://rau.com.ua/news/e-commerce-awards/

16. Некрасов В. Чому Нацбанк не пускає PayPal в Україну. Економічна Правда [Електронний ресурс]. / В. Некрасов – Режим доступу : http://www.epravda.com.ua/publications/2016/02/3/579755/
Published
2016-09-08
How to Cite
Брославский, Ю. Г., & Данич, В. Н. (2016). LOW-BUDGET FORMS AND METHODS OF E-COMMERCE IN UKRAINE. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, (90), 108-115. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/economy/article/view/6301
Section
Management and Entrepreneurship