Linguoecological approach to capturing concepts: a case study of transparency

  • Olena Morozova
Keywords: affect, concept, linguoecological approach, percept

Abstract

Adopting a linguoecological approach to the study of transdisciplinary concepts, we argue that they may take different shape and/or structure, and even change their nature, in agreement with the environment of their functioning, or their scientific landscape (Yu. S. Stepanov), which comprises the event horizon, or the plane of immanence (G. Deleuze, F. Guattari), and the creator of the concept, or the conceptual persona/aesthetic figure (G. Deleuze, F. Guattari). Different types of concepts are differentiated according to the type of their creator (social vs. personal); they are arranged along the scale 'universal–group-specific–personal'. After that a more granular classification of concept types is carried out according to the sphere of their creator's activities (scientific/logical – everyday – philosophical –cultural/aesthetic).Taking the concept transparency as a case, we demonstrate the difference between everyday, scientific, philosophical, and cultural concepts, drawing a distinction 'concepts vs. prospects' as well as 'concepts vs. percepts/affects'.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Воркачев, С. Г. (2011). Российская лингвокультурная концептология: современное состояние, проблемы, вектор развития. В: Известия РАН. Серия литературы и языка, 70(5), с.64-74.

Воробьева, О.П. (2013). Концептология в Украине: обзор проблематики. В: Левицкий, А.Э., Потапенко, С.И., ред. Лингвоконцептология: перспективные направления. Луганск: Изд-во ГУ "ЛНУ имени Тараса Шевченко", с.10-37.

Делез, Ж., Гваттари, Ф. (1998). Что такое философия? Пер. с фр. и послесловие С. Н. Зенкина. Москва: Институт экспериментальной социологии, Санкт-Петербург: Алетейя.

Демьянков, В.З. (2001). Понятие и концепт в художественной литературе и в научном языке. В: Вопросы филологии, 4, с.35-46.

Жаботинская, С. А. (2017). Нарративные политические концепты: методика лингвокогнитивного анализа. В: Петлюченко, Н. В., ред. Концепты и контрасты. Одесса: Гельветика, с.30-41.

Залевская, А. А. (2014). Интерфейсная теория значения слова: психолингвистический подход. Лондон: IASHE.

Карасик, В. И., Стернин, И. А., ред. (2007). Антология концептов. Москва: Гнозис.

Карасик, В.И. (2009). Языковые ключи. Москва: Гнозис.

Кубрякова, Е.С. (1996). Концепты. В: Краткий словарь когнитивных терминов. Москва: Филологический факультет МГУ.

Левицкий, А. Э., Потапенко С. И., ред. (2013). Лингвоконцептология: перспективные направления. Луганск: Изд-во ГУ "ЛНУ имени Тараса Шевченко".

Мартынюк, А. П. (2017). Индивидуальный концепт: природа и метод анализа. В: Петлюченко, Н. В., ред. Концепты и контрасты. – Одесса: Гельветика, с.41-46.

Морозова, Е. И. (2005). Ложь как дискурсивное образование: лингвокогнитивный аспект. Харьков: Экограф.

Никитин, М. В. (2004). Развернутые тезисы о концептах. В: Вопросы когнитивной лингвистики. 1, с. 53-64.

Петлюченко, Н. В., ред. (2017). Концепты и контрасты. Одесса: Гельветика.

Потапенко, С. И. (2013). Концепт как объект когнитивно-дискурсивных студий. В: Левицкий, А.Э., Потапенко С.И., ред. Лингвоконцептология: перспективные направления. Луганск: Изд-во ГУ "ЛНУ имени Тараса Шевченко", с.117-144.

Приходько, А.Н. (2013). Концепты и концептосистемы. Днепропетровск: Издательство Белая, Е.А.

Степанов, Ю. С. (1999). Париж – Москва, весной и утром …. В: Серио, П., ред. Квадратура смысла: французская школа анализа дискурса. Москва: Прогресс, с. 3-11.

Степанов, Ю. С. (2007). Концепты. Тонкая пленка цивилизации. Москва: Языки славянских культур.

Damasio, A. R. (1994). Descartes’ Error. Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Avon Books.

Holland, D. C., Quinn, N., eds. (1987). Cultural Models in Language and Thought. Cambridge: Cambridge University Press.

Johnson-Laird, P.N. (1983). Mental models. Cambridge: Cambridge University Press.

Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago-London: The University of Chicago Press.

Langacker, R.W. (1987). Foundations of cognitive grammar. Vol. I: Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.

Morozova, O. (2017). Transparency across semiotic modes: An ecological stance. In: Chrzanowska-Kluczewska, E., Vorobyova, O., eds. Language – literature – the arts: A cognitive-semiotic interface. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp.49-68.

Ruiz de Mendoza, F. J., Galera Masegosa, A. (2014). Cognitive modeling. A linguistic perspective. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins.

Zhabotynska, S. A. (2010). Principles of building conceptual models for thesaurus dictionaries. In: Когніція, комунікація, дискурс, 1, c.75-92.

How to Cite
Morozova, O. (1). Linguoecological approach to capturing concepts: a case study of transparency. Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(2), 32-51. https://doi.org/10.26565/2521-6481-2017-2-3